donderdag 10 mei 2012

MET WERKEN EN LEREN IS EEN WERELD VOOR ME OPEN GEGAAN

Martijn Versteeg


Ik kom niet uit een gezin waar techniek een belangrijke rol speelt, maar in de vierde van de havo was het voor mij duidelijk dat ik wél die kant op wilde. Mijn ouders hadden een huis gekocht dat ze gingen verbouwen. Eigenlijk was het bouwen, want het enige wat nog van het huis overeind stond waren de vier muren. Ik heb aan die bouw mijn steentje bijgedragen en ben waarschijnlijk toen met het bouwvirus besmet geraakt. Voor mij was het duidelijk: ik wilde timmerman worden. In het laatste jaar van de havo heb ik uitgezocht wat de mogelijkheden waren om te werken en toch te blijven leren. Dat vond ik bij het SSPB (Stichting Samenwerkingsverband Praktijkopleiding Bouw), het tegenwoordige Bouwschakel. Bij het intakegesprek met Aart de Jong vroeg hij zich af wat ik kwam zoeken bij Bouwschakel met mijn havo diploma bijna op zak. Ik legde uit dat ik timmerman wilde worden en dat ik dat vak in de praktijk wilde leren. Dat betekende in mijn geval dat ik me eerst wat praktijkvaardigheden moest eigen maken voordat ik bij een bedrijf kon worden uitgeplaats. Ik ging aan de slag bij Van der Blom & Verhoef uit Zijderveld, waar ik tijdens mijn schoolvakantie al had gewerkt. Uiteindelijk heb ik daar vijf jaar met veel plezier gewerkt. Daar heb ik het vak geleerd en de opleiding primair timmeren afgerond. In de twee jaar dat ik de bouw beter leerde kennen zag ik ook andere aspecten die mij aanstonden. Ik ben toen begonnen met de avondopleiding op de hts, drie avonden in de week naar school en dan de volgende dag weer vroeg op de bouw. Dat was soms wel afzien. Ging ook steeds meer op kantoor aan de slag als werkvoorbereider en combineerde dat in het begin nog met timmeren. Maar al gauw was ik vijf dagen per week actief als werkvoorbereider. In die functie heb ik veel profijt gehad van mijn praktijkervaring; je ziet in een detail op tekening hoe het in elkaar zit, maar je weet ook hoe je het moet maken.


NA DE HTS
Op de hts is mijn kijk op het hele bouwproces verdiept, daar wilde ik graag wat mee doen. Heb toen de overstap gemaakt naar een wat groter bedrijf: Bouwmaatschappij Merwestreek uit Hardinxveld waar ik als werkvoorbereider ben begonnen. Na twee en een half jaar kwam er een plek vrij op de projectontwikkeling: een nieuwe uitdaging. Wat me vooral aanstond was de commerciële kant en het directe contact met opdrachtgevers.
Na 11 jaar bij Merwestreek was de tijd rijp voor een nieuwe move. Zo ben ik een keer in gesprek geraakt met Odar Alblas. Aan het einde van het gesprek concludeerden dat het wel erg leuk zou zijn om samen te werken. Dat heeft ertoe geleid dat ik een jaar geleden bij Alblasserwaard Makelaars ben begonnen als nieuwbouw makelaar. Hier komt alles wat ik geleerd heb in de afgelopen tijd samen. Toch heeft het belangrijkste aspect van mijn werk, goed luisteren, niet direct met techniek te maken. Een project ontwikkelen, dat gaan bouwen om vervolgens te melden dat er huizen te koop zijn, is niet van deze tijd. Communicatie wordt steeds belangrijker. Wij merken dat projecten, waarbij de eindgebruiker centraal staat en in vroeg stadium bij de uitvoering betrokken wordt, veel beter verkopen dan die woningen waar dat niet het geval is. Laat mensen zoveel mogelijk zelf kiezen, daar worden we uiteindelijk allemaal beter van.

Als ik terug kijk op mijn loopbaan ben ik blij dat het gegaan is zoals het gegaan is. Ik kijk met plezier terug naar mijn opleiding als timmerman. Ik heb er nog geregeld profijt van. Wanneer je technisch bent aangelegd en je je verder wilt ontwikkelen, kun je bij Bouwschakel een prima start maken.

Meer weten over het bedrijf waar ik werk? www.alblasserwaard.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten